Pressmeddelande: SLHF uppvaktar Erik Ullenhag

Sveriges Ledarhundsförare uppvaktar integrationsminister Erik Ullenhag

I morgon, den 3 december, firas den internationella handikappdagen och detta uppmärksammar föreningen Sveriges Ledarhundsförare genom att uppvakta integrationsminister Erik Ullenhag (fp) för att överlämna en namninsamling som kräver att Sverige inför en anti-diskrimineringslag som inkluderar synskadade med ledarhund.

– Idag är det fullt tillåtet att neka synskadade med ledarhund arbete, studier eller att handla dagligvaror på grund av att de använder ledarhund som förflyttningshjälpmedel, säger Joachim Kåhlman, ordförande i Sveriges Ledarhundsförare. – I ett internationellt perspektiv är Sverige långt efter då flera länder bland annat USA, Storbritannien och Australien haft lagar som förbjuder diskriminering i många år. Även i vårt grannland Norge är diskriminering av ledarhundsförare förbjuden.

Ett stort antal anmälningar om diskriminering har gjorts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, men dessa läggs rutinmässigt ner eftersom det inte finns en anti-diskrimineringslag som inkluderar oss ledarhundsförare. Med anledning av detta har Sveriges Ledarhundsförare startat en namninsamling via internet och samlat in över 1 700 namnunderskrifter för en anti-diskrimineringslag. Dessa namnunderskrifter kommer nu överlämnas till regeringen.

Det har gått över två år sedan utredningen ”Bakom fagert tal” överlämnades till regeringen, som också fått Riksdagens uppdrag att snarast införa en anti-diskrimineringslag som klassar otillgänglighet som diskriminering.

– Tillgänglighet handlar inte bara om trappor och kanter, säger Joachim Kåhlman, utan det handlar lika mycket om att till exempel ge synskadade med ledarhund tillträde till det offentliga rummet. Det måste bli olagligt att stänga oss ute från jobb, studier, affärer och nöjesliv!

Uppvaktningen av Erik Ullenhag äger rum den 3 december klockan 09.30.

För mer information, kontakta:?

Joachim Kåhlman, ordförande, tel: 073-877 70 00 | joachim@slhf.net
Sofia Thoresdotter, tel: 073-247 68 77 | sofia@slhf.net