Pressmeddelande: Internationella ledarhundsdagen

?Idag, onsdag 27 april uppmärksammar Sveriges Ledarhundsförare, SLHF, och Synskadades Riksförbund den Internationella Ledarhundsdagen. Under eftermiddagen informerar vi allmänheten om ledarhunden på Stockholms Centralstation. Ledarhundsförare finns på plats på Centralen mellan 13-17 idag.

Ledarhundar med vit sele är tjänstehundar, inte sällskapshundar. De har en lång utbildning och har samtränats med sin synskadade förare.

Ledarhunden är ett levande hjälpmedel, som leder sin synskadade förare förbi hinder, allt från cyklar som ligger slängda på marken till byggnadsställningar i huvudhöjd. Med ledarhund kan synskadade personer röra sig obehindrat, klarar av att ta raska promenader, hittar vägen till gymmet för ett motionspass, till skolan, jobbet, och till restaurangen för att äta eller fika.

Tyvärr tror många restaurangägare att ledarhundar inte får komma in. De känner inte till Dagligvaruhandelns branschriktlinjer om Rutiner för ledarhund, där livsmedelsverket bland annat skriver att personer med funktionsnedsättning bör få medföra ledarhund i serveringslokal och i affärslokal, om hunden bär vit sele och föraren kan
visa id-kort för ledarhundsekipage. Även EU:s hygiendirektiv framhåller att ledarhundar bör tillåtas i serveringslokaler.
Ledarhundar ligger still vid bordet och är kopplade. De springer inte omkring och hälsar eller stör övriga gäster.

Det inträffar tråkigt nog också att synskadade personer som har behov av sin ledarhund för att ta sig fram blir avvisade från bland annat utbildningar med hänvisning till hunden. Detta kan försvåra deras möjlighet att få arbete och kunna försörja sig.

I många andra länder, USA, Australien och Storbritannien, är det straffbart att inte tillåta synskadade med ledarhund att komma in i offentliga lokaler, restauranger, arbetsplatser och så vidare. Sverige saknar idag helt sådan lagstiftning.

– Det måste vara en självklarhet även här i Sverige att synskadade som använder ledarhund har full rörlighet i samhället och inte stängs ute från arbetsmarknad, utbildning, kultur eller fritidsaktiviteter, säger Joachim Kåhlman, ordförande i föreningen Sveriges Ledarhundsförare.

För ytterligare information, kontakta:
Joachim Kåhlman, ordförande Sveriges Ledarhundsförare
E-post: joachim@slhf.net