Pressmeddelande Internationella Ledarhundsdagen 2010

Den internationella ledarhundsdagen 2010

I morgon, onsdag den 28 april firas den internationella ledarhundsdagen. I Sverige uppmärksammar föreningen Sveriges Ledarhundsförare dagen genom att bjuda med oss politiker till restauranger som diskriminerar synskadade med ledarhund. Syftet är att visa hur vår vardag ser ut till följd av att synskadade med ledarhund inte omfattas av diskrimineringslagstiftningen. I Sverige 2010 är det fullt legitimt för en restaurangägare att neka synskadade gäster med ledarhund tillträde, detta trots att EU:s hygiendirektiv framhåller att ledarhundar bör tillåtas i serveringslokaler.

I andra länder, bland annat i USA, Australien och Storbritannien är det straffbart att inte tillåta synskadade med ledarhund att komma in på offentliga platser, restauranger, arbetsplatser och så vidare. Sverige saknar idag helt sådan lagstiftning.

­– Det är en skam att Sverige saknar lagar som innefattar alla typer av diskriminering, säger Joachim Kåhlman, ordförande i Sveriges Ledarhundsförare och fortsätter, Det borde vara en självklarhet att synskadade som använder ledarhund har full rörlighet i samhället och inte stängs ute från arbetsmarknad, utbildning, kultur eller fritidsaktiviteter.

Under 2009 ställde riksdagsledamot Elina Linna (v) en fråga till jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (fp) om hur ledarhundsförare skulle inkluderas i antidiskrimineringslagstiftningen. Svaret från Sabuni var att nuvarande lagstiftning borde vara tillräcklig för att hantera diskrimineringsärenden. Detta är tyvärr inte sant då ännu inget fall som anmälts till Diskrimineringsombudsmannen lett till någon åtgärd på grund av att det inte finns stöd i lagen för åtgärder.

I Stockholm går representanter från Sveriges Ledarhundsförare tillsammans med politiker från Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna ut på stan för att försöka hitta en restaurang som inte diskriminerar synskadade med ledarhund. Vandringen sker vid lunchtid på Södermalm.

För mer information kontakta:

Ordförande Joachim Kåhlman, tel: 073-835 65 00
e-post: joachim@slhf.net

Mer information om SLHF finns på vår webplats www.ledarhund.nu

Posted in SLHF